Monday, October 9, 2017

Patch Work dalam hidupku...

Ada orang panggil jahitan tampal
Atau orang putih panggil patch work.
Aku pernah tengok benda2 ni zaman aku budak remaja kat kampong
Kat balasah kg ku...
Orang panggil Surau
Ada kain tabir yang menghalang antara jemaah lelaki dan perempuan...
Kain tabir tu lah yg menarik minatku..
Cara dia jahit hanya melalui kain perca saja...
Bertampal- tampal bercampur aduk kain tapi dalam bentuk empat segi panjang
Empat segi tepat
Bentuk enam segi tepat tau orang panggil hexgon
Cantik....

Sebenarnya aku dah lama nak buat jahit tampal ni
Tapi aku buat ikut cara ku lah..
Permulaan aku buat bentuk enam segi tepat..
Kerja2 membuat patchwork ni memerlukan KESABARAN
Jika tak sabar mana nak dapat hasilnya...
Lagipun aku boleh belajar bersabar melalui cara membuat perca tampal ni

Aku buat dari kain lebihan jahit baju ansk2
Lebihan kain langsir yg ku jahit
Jika tak cukup
Aku cari kain murah2 kat kamdar
Atau kedai cina

Sebab minat aku buat
Lagipun sekarang
Aku x boleh buat kerja berat2
Mudah sakit pinggang
Dahulu ambik tempahan langsir
Tapi sekarang tak ambik dah
Aku jahit saja suka2
Tapi BAJU KURUNG ANAK-ANAK
masih aku jahit
Sebab anak dara aku masih perlukan baju kurung untuk kesekolah
Dan ke kolej

Aku pula suka jahit JUBAH A CUT
je untuk diri sendiri

Jadi dari lebihan kain2 tu lah aku mula buat jahit tampal bentuk hexgon..
Jom tengok apa yang aku buat
Tapi tak siap sepenuhnya lagi...








Ini semua kerja2 yang aku tengah buat
Bukan sepenuh masa
Projek patch work ni bila aku dah habis buat kerja2 rumah
Sambil duduk2 tengok tv
Aku jahit lah...
Insyaallah dah siap sepenuhnya nanti aku upload lagi....,